ناشناس همدل

ناشناس همدل

آرزومند آن مباش که چیزی غیر از آنچه هستی باشی، بکوش در کمال آنچه هستی باشی.
ناشناس همدل

ناشناس همدل

آرزومند آن مباش که چیزی غیر از آنچه هستی باشی، بکوش در کمال آنچه هستی باشی.

شب یلدا

فردا شب یلداست. حتما همه از تاریخچه این شب باخبرند اما شاید گفتن دوبارش خالی از لطف نباشه. بیشتر برای دل خودم می نویسم. دوست داشتید بخونید.

 

جشن شب یلدا جشنی ست که از 7000 سال پیش تا کنون در میان ایرانیان برگزار میشود. 7000 سال پیش نیاکان ما به دانش گاهشماری دست پیدا کردند و دریافتند که نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است. جشن شب یلدا، همانند جشنهایی همچون نوروز و مهرگان، پس از حمله اسکندر، تازیان، و مغولها پابرجا مانده است و در تک تک خانه های ایرانی با گردآمدن خانواده ها به دور هم برگزار میشود. ایرانیان همیشه آیین هایشان همراه با شادی بوده و احترام ویژه به نور و روشنایی، برعکس نژاد سامی و تازیان که مراسم آنها همیشه همراه با سوگواری است و معمولا در تاریکی برگزار میشود.( که البته الان دیگه ما هم مثل اونا شدیم) از این روست که ایرانیان درازترین شب را بیدار مینشینند تا بیرون آمدن خورشید را ببینند. چراکه بعد از این انقلاب زمستانی اتفاق افتاده، روزها بلند می شوند و شبها کوتاه. در این میان همه با روشن کردن آتش و چراغ به یاری خورشید آمده و تا صبح بیدار میمانند. بسیاری بر این باورند که ریشه‌ی پاس‌داشت شب چله میراث قوم کاسپیان‌ است . کاسپ‌ها از اولین اقوام آریایی هستند که وارد ایران شدند. آنها ابتدا در گیلان امروزی ساکن شدند و پس از چندی به نقاط دیگر ایران مهاجرت کردند . کاسپ‌ها قوم نیرومندی بودند و تمدن توانمندی را پایه‌گذاری کردند. دریای خزر همچنان در زبان انگلیسی کاسپین گفته می شود. این جشن در ماه پارسی «دی» ( تولد دوباره خورشید ) قرار دارد که نام آفریننده در زمان پیش از زرتشتیان بوده است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد. واژه ی روز ( DAY ) در زبان انگلیسی ( که همریشه با زبانهای کهن آریایی است ) نیز از نام این ماه برگرفته شده است. یلدا یک واژه سریانیست (سوریه)

 یکی دیگر از دلائل برگزاری این جشن، شب زادروز ایزد مهر یا میترا است. مهر به معنای خورشید است و تاریخ پرستش آن در میان ایرانیها و آریایی ها به پیش از دین زرتشت بازمیگردد، که پس از ظهور زرتشت این پیامبر او را اهورامزدا تعریف کرد. یکی از ایزدان اهورایی مهر بود که هم اکنون بخشی از اوستا به نامش نامگذرای شده.

 در"مهریشت" اوستا آمده است: مهر از آسمان با هزاران چشم بر ایرانی مینگرد تا دروغی نگوید"

بعد از هجرت گسترده ی مسحیان در زمان کشتار امپراطوری روم به ایران و منطقه های آسیای صغیرهنگام توسعه‌ آیین مهر در اروپا، مراسم شب چله به عنوان روز زایش مهر و نور و راستی با شکوه تمام برگزار می‌شد و پس از استیلای مسیحیت در اروپا، آداب و رسوم آیین مهر که در زندگی مردم و به ‌خصوص در میان رومیان نفوذ کرده بود هم‌چنان باقی ماند و با آمدن دین جدید رنگ نباخت . تا سال ٣٥٠ میلادی تمام فرقه‌های مختلف مسیحیت متفق‌القول روز ششم ژانویه را روز میلاد مسیح می‌دانستند ولیکن نفوذ آیین مهر کلیسای روم را بر آن داشت تا روز تولد عیسی مسیح را مطابق با تولد مهر یا میترا قرار دهد تا از التقاط این دو مناسبت نفوذ بیشتری بر زندگی مردم داشته باشد و بزرگ‌ترین جشن آیین مهر را در خود حل کنند. از این رو به دروغ آن را شب زادروز مسیح نامیدند. با این حال با دیدن مراسم کریسمس اروپایی ها میتوان به نشانه های ایرانی آن پی برد. ایرانیان در شب چله درخت سروی را با دو رشته نوار نقره ای و زرین می آراستند و ستاره ای بر فرازش می گذاشتند. ( ستاره نشانه ایست که بازرگانان را راهنمایی می کند تا به میترا در غار برسند - درخت سرو را از این رو دوست داشتند که نماد آزادگی و مقاومت در برابر تاریکی بود که آثارش را در ادبیاتمان می توانیم به وفور بیابیم - درخت کاج از این رو در کشورهای اروپایی مرسوم شد که محیط طبیعی آنها برای رویش کاج بهتر بود ) . بابانوئل نیز با کلاهی شبیه کلاه موبدان آیین مهر ظاهر می‌شود.همچنین باور ایرانیان در زمان مهرپرستی این بود که، مهر از بانوی باکره ای به نام آناهیتا در درون غاری زاده شده که بعدها مسیحیان عیسی را جایگزین مهر و مریم را جایگزین آناهیتا کردند. با قدرتمند شدن کلیسای رم و پس از گذشت زمان، فرقه‌های دیگر مسیحیت به این سمت و سو گرویدند. لیکن هنوز کلیسای ارمنی و ارتدوکس شرقی روز ششم ژانویه را روز میلاد مسیح می‌دانند .

ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنه‌ کوه‌های البرز به انتظار باززاییده ‌شدن خورشید می‌نشستند. برخی در مهرابه‌ها (نیایشگاه‌های پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول می شدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شبهنگام دعایی به نام «نی ید» را می خوانند که دعای شکرانه نعمت بوده است . روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز ( روز خورشید ) و دی گان؛ می خواندند و به استراحت می پرداختند و تعطیل عمومی بود.

آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبهٔ نمادی دارند و نشانهٔ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند , این میوه ها که اکثرا" کثیر الدانه هستند نوعی جادوی سرایتی محسوب می شوند که انسان ها با توسل به برکت خیزی و پر دانه بودن آنها خودشان را نیز مانند آنها برکت خیز می کنند و نیروی باروی را در خویش افزایش می دهند و نیز اعتقاد دارند با خوردن هندوانه می توانی چله بزرگ (اول دی تا ده بهمن) و چله کوچک(یازده بهمن تا آخر اسفند) را به سلامتی سپری کنی و بیمار نشوی. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است همچنین حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پُری آن، آینده‌گویی می‌کنند.

جشنهای قشنگی داریم اگر قدرشون و بدونیم و واقعا حفظشون کنیم و برای آیندگانمون به یادگار بذاریم
نظرات 7 + ارسال نظر
کاوه - روزمرگی پنج‌شنبه 29 آذر 1386 ساعت 12:50 ب.ظ

ممنونم از اطلاعات جامعت .

یگانگیبتان به درازی شب یلدا

ایام بکام

خواهش می کنم.
یلدا خوش بگذره.

اقلیما پنج‌شنبه 29 آذر 1386 ساعت 09:52 ب.ظ

سلام سلام
خوبی؟
خوش می گذره آیا؟؟؟
اطلاعات خوبی بود،مخصوصا واسه ی من که عاشق این چیزام!!!
خوش باشی.
یلدات قشنگ.
عیدت مبارک!!
فعلا بای تا های

سلاااااااام اقلیما خانم. چطوری؟
خیلی ممنون. جای شما خالی.
آره منم خیلی این چیزا رو دوست دارم.
تو هم شاد باشی.
عید شما هم مبارک.

شهرزاد جمعه 30 آذر 1386 ساعت 05:33 ب.ظ

سلام بهار جان:
خوبی عزیز؟؟؟
ممنون از اطلاعات خوبی که به ما دادی...
عید و شب یلدات مبارک ....
قربونت
بوسسسسسسسسسسسسسسس

سلام شهرزاد جان. خوبی؟
خواهش می کنم.
من عاشق این دست اطلاعاتم. خوشحالم که استفاده کردی.
عید تو هم مبارک.
شاد باشی.

حمید جمعه 30 آذر 1386 ساعت 07:38 ب.ظ http://karaj400.blogsky.com

سلام
چه داستانها واطلاعات مفیدی بود در این پست شما
استفاده کردیم ۱۰۰۰ تا
از اون هندوانه و آجیلهای مذکور که خوردی یادی هم از ما کن
هر چند که میدانم مراسم شب چره هم اکنون در حال برگذاری است و شنبه صبح که این کامنت و میخونی کار از کار گذشته
من که تا همین ساعت ۳۰/۱۹ جمعه در پی لقمه ای نان حلال
مشغول به کسب و کارم در ضمن
عید تون مبارک
یلدا یعنی یادمون باشه که زندگی آنقدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر با هم بودن رو باید جشن گرفت

سلام.
پس بالاخره یه چیز به درد بخور نوشتم. :)
واقعا هم دیر گفتی. به یاد تنها کسی که نبودم تو بودی. ؛)
خدا رو شکر این شعارو دادین و تا این ساعت موندین سر کار. من که بعید می دونم بعد از ظهر یه همچین روزی کسی بیاد فرش بخره.
دیشب که برمی گشتیم خونه یه مغازه تا ۱۱ شب باز بود. ببین اون دیگه تو چه عالمی بود!!!

عید شما هم مبارک.

عسل رز شنبه 1 دی 1386 ساعت 09:13 ق.ظ http://asaleroz.blogsky.com

یلدا بر تو مبارک

یلدای شما هم مبارک.

ققنوس شنبه 1 دی 1386 ساعت 09:25 ق.ظ

آغاز زمستان و ماه پر برکت دی و امحانات پایان ترم مبارک!

اولا تولدت پیشاپیش مبارک. بعدم همه اینایی که گفتی هم مبارک.
انقدر قالب من و درست نکردی تا امتحانات شروع شد. آخه من برم دردم و به کی بگم؟ :(

ققنوس شنبه 1 دی 1386 ساعت 11:43 ق.ظ

برو به این خاله و پسر خالت بگو که هی ما رو ور میدارن میبرن مهمونی مربوط به نومزدنگ!!
نگران نباش! شده سر جلسه امتحان نرم قالب تورو درست میکنم! البته شاید دقیقا اونی نشه که میخوای ولی سعی میکنم نزدیک باشه بهش...

ببین حالا که انقدر طول کشید خواهشا عین همون بشه دیگهههههههه
البته من انقدم فداکاری نمی خوام. انشالله امتحانات و خوب بدی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد